lördag 12 januari 2013

JANUARI - Drömmånaden

JANUARY Month of Dreaming


I januari hetsas det med nyårslöften, och en massa förändringar man ska göra i sitt liv. Man borde än det ena och än det andra. Allt från att träna mer, äta bättre, organisera sitt liv. Kanske byta jobb eller göra något annat radikalt.

Men låt dig själv ta det lugnt! Var snäll mot dig själv! För att förändra ditt liv behöver du vänja dig långsamt. Det tar tid - och det behöver också få göra det. Det är en av de insikter jag fått sedan jag gick min kurs om inre vishet förra året. Du måste vara redo för en förändring för att du ska kunna göra en.

Så vad sägs om att inte göra några nyårslöften alls. Utan ta denna månad till eftertanke.
Vad är det egentligen du vill? Vad vill du förändra - och varför? Januari är enligt indianernas tradition en tid för att drömma. Att fundera vad man vill med sitt liv. Vad man önskar, vad man vill ha. Tid för att få ner på pränt det man har idéer om innerst inne.

Gå igenom 2012, månad för månad, och se hur det egentligen var. Vad hände egentligen? Vilka var dina överraskningar (surprises), framgångar (successes), besvikelser (failures) och dina lärdomar (learnings). Det jobbigaste att se över, men ack så viktigt, är dina besvikelser. Det är inte så lätt att komma ihåg hur året var om man inte har skrivit ner under tiden, men det går ganska bra att ta sig till minnet om man sätter sig ner, blundar, tar ett djupt andetag och i tankarna tar sig tillbaka månad för månad ända till januari. Hur firades nyårsafton, hur var januari, var det kallt, hände något särskilt? Februari med Alla hjärtans dag. Mars och april med snön som försvann och med påsken. Maj med ljusa dagar och gröna knoppar. Juni, juli och augusti - sommarmånaderna. Vad hände då? Hur firades semestern? September tillbaka till skola och arbete. Oktober då det började bli mörkt och kallt. November hösten övergick i vinter. December med jul och nyår.

Wheel of reflection kallas denna överblick som man kan göra för hela året. Ta ett papper för varje månad med en stor cirkel i mitten. Dela cirkeln i fyra tårtbitar. För varje bit skriver du en rubrik: i norr skriver du LÄRDOMAR, i öster ÖVERRASKNINGAR, i söder FRAMGÅNGAR och i väster BESVIKELSER. När något händer som du vill notera, stort som smått, skriver du ner det. När du sedan går igenom ditt år - har du en bra överblick över alla områden i ditt liv. Och stressa inte över att du inte har något noterat. Börja där du är.

När man har en överblick över året som varit kan man lättare se hur man vill ha det kommande året. Vad vill jag med 2013? Vad vill jag inte ta med mig från 2012? Vad har jag för drömmar och vad vill jag ska hända? Vad är mitt tema för 2013?

Men hasta inte. Låt det få mogna. Du har hela januari på dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar