fredag 18 januari 2013

Drömmånaden - lite djupare

Hur går det med att drömma över året som är framför dig? Vad har du för visioner för 2013? Om du har gått igenom året som varit, som jag beskrev tidigare, så har du nog fått ett hum om vad du vill och inte vill detta år. Jag tyckte ju att du inte skulle göra några nyårslöften, men vad är egentligen skillnaden mellan mål/löften och drömmar/visioner?
Alla ord som vi uttalar har vibrationer, och dessa vibrationer blir till energi. Se till att du använder ord som ger dig rätt energi. Om du använder positiva ord blir du och ditt undermedvetna inspirerat och sporrat. Din inställning till det du ser framför dig blir lättsam och något du ser fram emot.

Mål utgår från negativitet, rädsla och måsten. De utgår från sin inre bråkstake (IMG), och en saknad av något du ännu inte har.
Drömmar och visioner, däremot, utgår från kärlek och sin inre vishet (IW). Det förstärker något du redan har och ökar det positiva som finns inom dig.

Här är tre exempel för att lättare se skillnaden:

Mål: Jag ska gå ner 10 kg.
Vision: Jag vill trivas i min kropp och att mina kläder ska sitta snyggt på mig.

Mål: Jag ska sluta äta godis.
Vision: Jag vill ge min kropp nyttig, god och hälsosam näring.

Mål: Jag ska träna tre gånger i veckan.
Vision: Min hälsa är viktig för mig. Jag vill röra på mig mer för att få mer energi och hålla mig frisk.

Uttala meningarna högt. Känn skillnaden. Vilket känns positivt och inspirerande?

Det finns flera anledningar till varför det inte fungerar med att sätta upp nyårslöften, förutom att man utgår från något negativt. Här är några:
  • Man tar inte reda på vad man verkligen vill innerst inne. Vill jag verkligen det här, eller är det något jag tror att jag borde?
  • Man sätter inte upp någon handlingsplan. Man säger att man "ska" vissa saker, men funderar inte hur man ska gå tillväga.
  • Man håller sina löften hemliga. Om man inte vågar erkänna det man vill uppnå blir de inte verklighet ens för en själv. Hur ska man då kunna sporra sig själv eller bli stöttad av andra?  
  • Man ger upp för tidigt. Det är vetenskapligt bevisat att det tar 28-40 dagar att lära in ett nytt beteende. Håller man bara ut den tiden har det nya beteendet blivit en vana. Man kan lära gamla hundar sitta!
När du sätter upp dina visioner för året, tänk inte "det här går inte att uppnå för att..." Var istället djärv! Tänk stort! Hur ser ditt drömliv ut? Utgå från att allting är möjligt, för det finns inga hinder för drömmar. Hur skulle ditt år se ut om du fick välja? Vad har du för jobb? Har du börjat den där utbildningen du alltid velat gå? Hur mår du? Hur känner du dig? Hur ser du ut? Vilka människor har du runt omkring dig? Släpp loss fantasin! Ta fram papper, pennor och färger och skriv ner precis hur du vill ha det - eller fyll i "Visionboard" som jag kommer lägga upp i nästa inlägg. Vänd dig inåt så hittar du svaren på alla dessa frågor.

Strunta i målen och sätt upp visioner för 2013!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar