tisdag 22 januari 2013

Daglig rutin

Daily practice

Något nytt jag fått lära mig är vikten av en daglig rutin, att ta en paus och lyssna inåt. Den dagliga rutinen gör att man lättare kommer i kontakt med sin inre vishet (IW), sin intuition. Man får också mer energi som kan stärka sitt sinne och sin hälsa. Det är en tid för reflektion över dagen som varit eller dagen som skall komma.
Den dagliga rutinen kan utföras på morgonen eller kvällen - eller både och. Det behöver inte alls ta lång tid - det räcker med några minuter. Man kan göra olika övningar från dag till dag eller hålla sig till samma. Det viktiga är att man försöker avsätta tid till detta varje dag så att det blir en rutin.

Förslag till olika dagliga rutiner - en eller flera av dessa:
  • Skriva dagbok - skriv vad som helst du kommer att tänka på, även om du inte tycker du har något särskilt att skriva om. Skriv "av" dig om det är något du grubblar över. När du fått det på pränt är det lättare att släppa taget om det.
  • Upprepa ett eller flera affirmationer.
  • Meditera eller göra en avslappningsövning.
  • Gå på en promenad eller röra sig till musik.
  • EFT tapping - en slags självakupunktur man gör genom att knacka på vissa punkter på kroppen.
  • Läsa ett slumpmässigt valt tankekort eller orakelkort. Se vad det har att säga dig.
  • Föra en tacksamhetsdagbok där man skriver ner stort som smått som man är glad och tacksam över. Saker som finns i ens liv eller som man upplevt under dagen.
Experimentera dig fram till vad som känns roligt och vad som passar bäst för dig. Det kan kännas konstigt till en början, men "fake it 'til you make it". Efter 28-40 dagar är det något du känner att du vill göra!


4 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag var lite som du. Det kanske skulle få mitt liv att bli lite enklare.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Enklare vet jag inte. Ibland känns det som man har mycket att ta tag i. Men det gäller ju att hitta något som passar en själv och som får en att må bra :)

    SvaraRadera
  3. Fin och inspirerande blogg må jag säga!
    Lycka till i fortsättningen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Glad att du gillar den :)

      Radera