söndag 31 mars 2013

Enkelhetens månad - resumé

Hur har det gått att förenkla ditt liv? Har du släppt på några måsten och onödiga influenser? Har du gjort plats för dina tankar att få komma fram, och har du på så sätt kommit till mera klarhet om dig själv och ditt liv?

Ibland räcker det med att ta sig an något litet för att det hela ska kännas mycket bättre. Översta skrivbordslådan på jobbet, rensa ut gamla e-mail eller kanske gå igenom smyckeskrinet t ex. För det handlar om att inte ha någon press på sig. Ibland har man helt enkelt ingen lust, och då gäller det att lyssna till det också! Vad säger din kropp och vad säger din IW till dig? Vad behöver just du göra för att må bra? Sen är det ju ofta så att börjar man någonstans vill man gärna fortsätta med något annat.

Själv rensade jag ut i kökslådorna och skafferiet, och när jag var klar med det satte jag mig för att vila i vardagsrumsfåtöljen. Trots att jag inte slängde så jättemycket så kan jag säga att det kändes befriande. Jag blev av med lite gammalt och onödigt, och jag sorterade det som skulle sparas. Inga proppfyllda skåp med saker man aldrig använder. Det kändes som jag fick bättre överblick och mer koll på läget och även på mitt liv. Det kändes som att jag blev lite lättare inombords samtidigt som jag fick mer utrymme i mitt hem.

Ibland kan det vara bra att bara få ett annat perspektiv på saker och ting. Man kanske har fått något som man egentligen inte tycker om av en släkting eller vän och känner att man inte kan göra sig av med saken i fråga för att man på något sätt skulle såra denne då. Det kanske har stått undangömt i flera år, eller man har det framme, men tycker inte alls om det. Saken är den att man behöver inte ha kvar det bara för att man fått det. Ge bort det till någon som uppskattar det eller släng det. Om du svarar nej på dessa två frågor så tar föremålet i fråga bara energi ifrån dig och tynger ditt sinne:

Skulle jag själv ha valt att ta in detta föremål i mitt hem?
Passar detta föremål min vision för hur jag vill ha det i mitt liv?

---

I början av 1900-talet kom italienaren Pareto fram till att 20% av den italienska befolkningen ägde 80% av egendomen. Denna observation har senare lett till den så kallade Paretoprincipen som har kommit att innebära att 20 procent av orsakerna står för 80 procent av verkan.

Som exempel kan visas att 20% av människorna på en arbetsplats gör 80% av jobbet. 20% av de saker som man tycker om att göra ger 80% av din lycka. Hos en säljare genererar 20% av jobbet till 80% av inkomsterna. Man säger att man 80% av tiden använder 20% av sina kläder. Vilket innebär att 80% av alla kläder som fyller garderoben är onödiga och bara tar plats...

Denna månad har vi satt lite saker i rörelse... Vi har börjat rensa ut i våra hem. Vi har gjort plats för mer positivt att komma in. Vi har ändrat förhållandena i 80/20-regeln. Tänk om du nu kanske har en garderob där du nu faktiskt använder 100% av kläderna. Och kanske är det faktiskt så att du använder din fritid till att göra saker du vill och mår bra av nu, istället för att sitta framför TVn eller datorn och bara låta kvällarna gå... Och tänk om du från och med nu väljer att öka på denna del i ditt liv mer och mer. Väl värt att tänka på! Jag hoppas ditt sinne blivit lättare i och med enkelhetens månad.

"Såsom i himmelen, så ock på jorden. Så som i det inre, så ock i det yttre"
Smaragdtavlan ca 3 000 år f. Kr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar