tisdag 5 februari 2013

Kärleksmånaden - lite djupare

Det finns många olika sätt att lära sig älska sig själv. Sist fick du betygsätta hur du upplevde dig själv från 1-5. Och vid någon av de portar du fick lägst poäng är det bra att börja. Här följer förklaringar och förslag till dessa portar. Välj ut en av dessa och koncentrera dig på den under denna månad. Kom ihåg – vi tar små steg! Man kan inte förändra allt på en gång. Och försök göra det till något kul när du funderar kring detta. Ta fram papper, pennor och färger och låt fantasin flöda. Man vet aldrig vad som dyker upp!

A. Jag är mig själv utan ursäkt. Jag följer alltid det som jag innerst inne känner är rätt för mig.
Om du inte vet vem du är, hur kan du då älska den personen? Har du funderat över vem du är, vad du vill, vad du står för och vad som gör dig unik?
Är du den du vill vara, eller är du någon som du tror att du borde vara…?  Anpassar du dig hela tiden efter din omgivning utan att lyssna till vad du själv vill? Ger livet dig det du vill ha?
Det är dags att börja lyssna inåt. Ställ dig frågor om vad du egentligen vill göra. Är det något du tycker om att göra men som du känner att du inte har tid med? Gör du saker på ett visst sätt bara för man "borde"? Lär dig att lyssna till dig själv när du får en idé eller verkar tycka något är kul att pröva. Det är din IW som vill tala om något för dig. Och du får mer kontakt med henne om du gör din dagliga rutin.
 
Jag är lugn och trygg i mig själv. Jag vet vad jag vill. Jag känner mitt rätta värde. Jag lyssnar till min IW.

B. Jag har bara kärleksfulla och respektfulla förhållanden.
Det här kan vara en svår punkt att följa. Har du någon i din närhet som dränerar dig på energi? Har du vågat tala om det för den personen? Har du valt att inte fortsätta försöka att bry dig om någon som aldrig bryr sig om dig tillbaka? Detta handlar inte om egoism. Det handlar om att inte låta någon behandla en som en dörrmatta. Ta steget och bestäm dig för att konfrontera personen i fråga eller välj att inte låta denna person få ta din tid och energi ifrån dig. Men tänk också på din egen roll, för man är alltid två i ett förhållande, vare sig det handlar om kärlek, vänskap eller släktskap. Man måste inte ha en relation med en person bara för att man är släkt med denne. 
 
Genom att frigöra osunda relationer hjälper du energi och kärlek att öka i dina andra relationer – och bereda plats för nya positiva människor att komma in i ditt liv.

C. Jag är snäll, kärleksfull, förstående och förlåtande mot mig själv.
Är du alltid snäll mot dig själv? Eller ställer du orimliga krav på dig själv, och talar om för dig själv vad du borde eller inte borde göra? I så fall är det din IMG som har dykt upp. Kan du tysta henne? För att göra detta finns dels trestegsprocessen som jag förklarade om tidigare. Sen finns det andra saker du bör ändra på för att på riktigt "bli av med henne".
 
Jag slutar jämföra mig med andra. Jag slutar skvallra och lyssna på andra som skvallrar (inkl. läsa om det i pressen). Jag lär mig skillnaden på när det är min IMG och när det är min IW som påkallar min uppmärksamhet. Jag är snäll mot mig själv och förlåter mig själv för mina misstag. Jag slutar sätta upp orealistiska mål för mig själv. Jag tillåter inga måsten, utan jag gör det för att jag vill eller så gör jag det inte alls.
 
D. Min kropp är mitt tempel och jag älskar hela mig precis så som jag ser ut.
Finns det någon kvinna som inte någon gång klagat över sin kropp (sina celluliter, sina tjocka lår, sitt stripiga hår...etc) eller känner sig ful då hon jämför sig med retuscherade modeller i modemagasinen? Fast hur är det nu egentligen? Ska vi inte börja inse hur vackra vi är och glädjas över det istället? Ska vi kanske börja tillåta oss att vara tacksamma för allt det fina med oss och inse hur mycket glädje vi har av våra kroppar. Tillåta oss att få vara 100% kvinna och vara stolta över det. För vi kommer i alla storlekar och modeller! Det kan vara nog så svårt till en början, men ställ dig framför spegeln (gärna i helfigur), titta på dig själv, var stolt och säg: "Vad vacker du är!!". Och känn vilken härlig känsla det är att få höra det! Hur tror du att du kommer känna dig om du började säga så till dig själv istället? Börja ta hand om din kropp: bry dig om den, smörj den, ta varma bad, säg snälla saker till den och var tacksam över allt din kropp gör för dig. Du kommer inte bara känna dig vackrare; du kommer att se hur vacker du verkligen är!
Jag älskar min kropp och tar hand om den.
 
E. Jag ser till att först och främst ge mig själv det jag behöver för att må bra. Jag gör detta utan att få dåligt samvete.
Särskilt kvinnor har väldigt lätt för att ta hand om allt och alla i sin närhet, men glömmer lätt bort att ta hand om sig själva. Vi tar hand om barnen, maken, släktingar och kollegor. Ställer upp som klassmamma och kassör i föreningslivet. Man skjutsar till aktiviteter, hjälper till med läxläsningen och lagar mat - och så jobbar man heltid på det också…
Sen kan man inte förstå varför man inte har någon ork kvar till sig själv när man väl får en liten stund över. Då är man helt utmattad och sätter sig ner en liten stund, bara för att hämta andan, tills någon behöver en igen.
 
Men hur är det egentligen? Om jag skulle se till att jag fick det jag behövde först innan jag gav till andra. Om jag fyllde på min energi med sådant som fick mig att må bra, så skulle det också vara lättare att finnas till för andra. Jag skulle också veta när jag behöver säga NEJ till saker och ting, för min egen skull. Och när jag väljer att säga JA till saker gör jag det för att jag verkligen vill. Det gäller att tänka om och inse att det är lika viktigt att få som att ge. Det är lika viktigt att bara få vara som det är att göra saker. Och man måste inte ha en fulltecknad kalender för att vara en viktig person…
 
Jag måste fylla mina egna behov först innan jag kan fylla andras. Varje dag tar jag en paus och lyssnar inåt.
 
Naturligtvis går det upp och ner med hur lätt eller svårt det är att ge sig själv kärlek. Vissa dagar känns livet jobbigt, och det kan vara svårare att älska sig själv. Men det är samtidigt i dessa stunder det är extra viktigt.
 
För att komma "back on track" kan det vara bra att kunna ta hjälp av någon annan. Ring en vän som känner dig utan och innan och som du vet skulle peppa dig och få dig på gott humör.

Tillåt dig att vara arg, sur och ledsen en stund, och bestäm dig sedan för att lämna det tillståndet. Ropa högt: (Ditt namn) jag älskar dig! Om du gör detta 50 gånger ska du se vilken skillnad det blir!
 
Ta hand om dig och gör något bara för ditt eget välbefinnandes skull. Tänd doftljus, kryp ner under en filt, koka en god kopp te, ta en bit favoritchoklad eller ett glas vin. Sätt på musik. Ta fram din dagbok och skriv ner hur du känner dig. Eller sitt stilla en stund och bara lyssna inåt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar