tisdag 12 februari 2013

40-dagarsövning

40 day practice


För att göra något till en vana, eller för att ändra på en ovana, så tar det ca 28-40 dagar av att göra på det nya sättet innan kroppen och sinnet har hunnit med och det har blivit till något naturligt.

Denna månad tänkte jag vi ska göra en 40-dagars övning i självkärlek. Detta för att öka på vår dos av kärlek till oss själva så att vi blir mer harmoniska och känner oss starkare inombords.
Man kan göra dessa 40-dagarsövningar på olika sätt och med olika teman. Man anpassar då sitt mantra och frågeställningar utifrån det man vill jobba med. Om du har börjat med din dagliga rutin så är detta egentligen som en förstärkning av denna.

Det är något speciellt att göra dessa övningar samtidigt som andra, så varför inte börja i morgon den 13 februari, på självkärleksdagen? Det är många runtom i världen som kommer att starta just då. Bjud med en vän att göra detta tillsammans med dig. Eller gör det tillsammans med mig. Det är bra om man talar om det för någon, dels för att diskutera med, men också för att man kanske har lätt att falla ifrån om det inte är någon som vet om det. Naturligtvis kan du börja göra denna övning när du vill, men markera i din kalender dag 1 och dag 40. Inte bara för att du ska ha koll på att det blir 40 dagar, utan också för att du ska fira dag 40 då du har genomfört detta! Ge dig då en belöning och fira ditt nya mer stärkta jag.

Det kan låta mycket med 40 dagar, men det tar egentligen inte så mycket av din tid. Det här kan man få in i sin vanliga vardag. Om du ägnar 3 minuter på morgonen och 3 minuter på kvällen åt detta så räcker det faktiskt. Naturligtvis kan du lägga mer tid på det om du kan och vill, men det viktigaste är att du fullföljer det.

I de tidigare inläggen denna månad kom du fram till en "port" att koncentrera på denna månad. Utifrån denna port kan du skriva ett passande mantra; en mening som beskriver något som du verkligen vill känna eller som du vill ska bli din nya verklighet. Eller välj något passande av dessa exempel:
Jag är trygg i mig själv.
Jag är respekterad och respekterar andra.
Jag är tillräcklig.
Jag är perfekt precis som jag är.
Jag är värd det allra bästa.

1. Varje MORGON, när du fortfarande ligger kvar i sängen, blunda, ge dig själv en kram och säg: "Jag älskar (ditt namn)". Säg det tio gånger, eller så många gånger som helst, tills du känner det! Fortsätt sedan säga ditt mantra 3 gånger.
Ställ dig sedan denna fråga: Vad behöver jag idag för att må bra? Lyssna och notera vad din IW har att säga dig. Du kan också ta ett slumpmässigt tankekort/orakelkort.
(I början kanske du känner att det är svårt att få kontakt med din IW - men efter några dagar går det säkert bättre. Ge inte upp. Lyssna. Och får du en intuition, eller en tanke på något, så är det din IW som har kommit fram).

2. Under DAGENs lopp håll i minnet vad din IW sa att du behövde och försök i möjligaste mån följa det. Eller följ de riktilinjer du fick av ditt tankekort.
Lägg märke till när du får en chans att ändra på ett gammalt inrotat beteende och försöka något nytt; något som stärker dig i din kärlek till dig själv.

Kortfattat fungerar det såhär:
1. Du blir medveten om gamla mönster och händelser i ditt liv som upprepar sig som du kanske inte trivs med eller som du vill ändra på.
2. Du kan reflektera och se vad som hänt och varför.
3. Nästa gång kan du, istället för att upprepa ditt vanliga sätt, ändra dig mitt i händelsen.
4. Det gamla mönstret har blivit utbytt.

3. Varje KVÄLL innan du går och lägger dig, fundera över dessa frågor eller skriv ner svaren i din dagbok:
Vad har jag lärt mig idag om att lita till min IW?
Hur satsade jag på mig själv idag?
Vad är jag stolt över mig själv idag?

Detta är vad du kommer att göra varje dag i 40 dagar. Känns det konstigt? Ja, det är ju inte något man brukar göra, så det kan kännas lite konstigt till en början. Men här gäller det att fortsätta ändå. "Fake it until you make it".
Det kan också låta väldigt enkelt, och du kanske undrar hur det på något sätt kommer att göra någon som helst skillnad. Jag lovar, du kommer att känna dig helt annorlunda och fylld av kärlek! Du kommer att märka att du har en inre följeslagare som vill ditt bästa, och ju mer du lyssnar till henne, desto mer kommer hon att visa sig och vara dig behjälplig i livets alla frågor.

Lycka till!
Skriv gärna om ni har några frågor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar