fredag 1 februari 2013

FEBRUARI - Kärleksmånaden

FEBRUARY  Month of love

Hela februari går i kärlekens tecken, och det är kanske inte så konstigt med ett kärlekstema denna månad då vi firar Alla hjärtans dag den 14e februari.
Men innan man kan ge kärlek till någon annan, eller ta emot kärlek från någon annan, är det viktigt att lära sig att älska sig själv. Så vad passar då bättre än att den 13e februari är utsedd till Self love day. En dag som är helt tillägnad självkärlek.

När jag skulle börja skriva om månadens tema insåg jag hur svårt det faktiskt är att förklara detta på ett enkelt sätt. Det är svårt för att det är något vi egentligen aldrig fått lära oss, trots att det borde vara något helt självklart. Det borde vara ett ämne i skolan för alla barn som växer upp, för om alla skulle lära sig att älska sig själva skulle världen se annorlunda ut. Istället är det jantelagen som regerar, och man får lära sig att "man ska inte tro att man är något..."

Varje människa på denna planet vill vara älskad. Men anledningen till att vi tillbringar så mycket tid med att söka efter kärleken, utan att kanske riktigt finna den, är för att vi letar på helt fel ställen: nämligen utanför oss själva. Men sanningen är den att kärleken vi söker börjar med kärleken till oss själva.

Att ägna sig åt självkärlek är något som man, när man väl tagit det till sig, kommer att bli en naturlig del av vardagen. Självkärlek är en av grunderna till att få tyst på sin Inner Mean Girl (IMG) och att öka sin närhet till sin allra bästa vän, sin inre visdom (IW).

Så vad är egentligen självkärlek och vad är det inte? Jag har valt att använda mig av ordet självkärlek (kär i sig själv) istället för egenkärlek. Om man går till ordböckerna så får man många förslag på synonymer till egenkärlek, men inte någon där det skulle vara positivt att älska sig själv. För synonymerna är bl a dessa: fåfänga, självbelåtenhet, högmod, narcissism och egoism... Och nej, det är INTE vad självkärlek handlar om.
Hur har det blivit så? Varför har det blivit fult? Till och med i bibeln står det att man ska älska sin nästa så som en själv... men det där "så som en själv" tycks ha glömts bort någonstans på vägen.

Och ifall någon undrar, nej, det har inte något med självtillfredsställelse att göra...

Självkärlek är något positivt!
Det är när man vet sitt rätta värde och man vågar stå för det. Man vågar uttrycka sig själv och känner sig trygg i sig själv. Man är stolt för den man är och vågar visa det för världen! Det är inget jämförande på något sätt - man skulle aldrig se sig som bättre än någon annan. Men med en tillräckligt stor dos självkärlek skulle man heller aldrig förminska sig själv för någon annan. Det är den äkta kärleken man har inom sig och som gör att man kan blomstra till fullo - för en själv och för alla andra som är i ens närhet.
Förmågan att kunna ge och ta emot kärlek från en partner, från sina barn, från sina släktingar och vänner, och från livet i stort, handlar om vår förmåga att kunna ge och ta emot kärlek till och från oss själva.

Här är Christine Arylos definition:
Självkärlek är den villkorslösa kärlek och respekt du har för dig själv som är så djup, fast och orubblig att du bara väljer situationer och relationer, inklusive den med dig själv, som återspeglar samma villkorslösa kärlek och respekt tillbaka.

De fem portarna till självkärlek

Här nedanför är fem påståenden att betygsätta från 1 (minst) till 5 (mest) för att se vilken skala man ligger på angående kärlek till sig själv. Efter månadens slut (eller efter den 40-dagarsövning jag hade tänkt att vi skulle börja med under denna period) är det väldigt intressant att sedan gå tillbaka till dessa påståenden och återigen betygsätta för att se hur man har förändrats. Var är du från 1-5? Var ärlig. Det är bara du själv som ser svaren...

A. Jag är mig själv utan ursäkt. Jag följer alltid det som jag innerst inne känner är rätt för mig.
B. Jag har bara kärleksfulla och respektfulla förhållanden.
C. Jag är snäll, kärleksfull, förstående och förlåtande mot mig själv.
D. Min kropp är mitt tempel och jag älskar hela mig precis så som jag ser ut.
E. Jag ser till att först och främst ge mig själv det jag behöver för att må bra. Jag gör detta utan att få dåligt samvete.

Kanske är man en 1:a på någon av ovanstående punkter, och en 5:a på någon annan. Beroende på dina svar ser du också vilken punkt du kan koncentrera dig på.

Under månadens gång kommer jag att komma med idéer till hur man kan öka sin dos av självkärlek.
Välkomna tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar