lördag 2 november 2013

November - Gränssättarmånaden

I morse kom min son in till mitt sovrum när jag låg i sängen och drack mitt morgonkaffe. Han hade med sig senaste numret av KP och läste upp roliga historier och ställde sedan denna lilla gåta: 'Vet du vilket berg som var det högsta i världen innan man upptäckte Mount Everest?' Jag började fundera när min son utbrister 'Mount Everest såklart!'

Och det som sen slog mig när jag sedan var ute på min springrunda, är att denna lilla gåta är helt genialisk i sin banalitet. Vi söker på alla möjliga ställen för att komma fram till vilka vi är. Vi blir påverkade utifrån, tror att vi måste passa in i alla dessa mallar som finns i samhället, gör vårt bästa för att anpassa oss, glömmer bort oss själva, tar död på den minsta lilla gnista av hopp och gjädje som finns inom oss därför att man borde göra saker på ett visst sätt. Jantelagen säger att vi inte ska tro att vi är förmer än andra, och vi gör oss mindre än vi är, för då tycker omgivningen att vi är behagliga. Vi intalar oss att det är bra att bli omtyckta på det sättet, och inser inte förrän det oftast är för sent, att detta beteende gör oss apatiska, deprimerade och sjuka.

Vi mår dåligt och känner att det 'finns något mer' och börjar söka efter meningen med livet. Till slut blir vi mer och mer medvetna om att det vi längtar efter och behöver är att finna våra rätta jag. Vi behöver älska oss själva, ta hand om och vårda oss själva för att kunna utvecklas till den person vi innerst inne är och alltid har varit. När vi gör det lever vi upp, börjar älska livet och livet älskar oss tillbaka.

Precis som att Mount Everest alltid varit det högsta berget på jorden - även långt innan någon hade mätt att det verkligen var det - så har vi hela tiden haft vårt äkta jag inom oss. Vi behöver bara återupptäcka det som hela tiden har funnits inom oss. Det är inget som behöver skapas - vi ska bara se till att ta fram det i ljuset igen. Vi ska återigen göra det till vår verklighet och vår sanning.

Jag har tidigare talat om vikten av att lära sig säga nej till saker som man inte vill. Sådant som får en att känna sig mer stressad än man redan är. Men för att veta var man ska sätta gränser måste man veta vad det är man vill. Vem är jag, och vad behöver jag?
Genom att skala av influenser utifrån som vi gjorde förra månaden har vi förmodligen kunnat komma oss själva lite närmare inpå. Nu ska vi gå ännu djupare. Som Christine Arylo säger: först när du VET vem du verkligen är, blir det lättare att VARA den du verkligen är.

Daglig rutin:

Varje morgon: Fundera över denna fråga: Vad vill jag idag? Vad är viktigt för mig? Är det något särskilt jag behöver göra eller avstå ifrån idag för att må bra?

Under dagen: Finns det någon situation där jag inte håller med - vill jag lösa saker på ett annat sätt än hur andra tycker? Vilken åsikt står jag för? Se till att mer och mer försöka uttrycka vem du verkligen är.

Varje kväll: Reflektera över dagen som varit. Tog du ställning för dig själv idag? Gjorde du något speciellt för att hålla på din integritet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar