tisdag 13 augusti 2013

Sårbarhetens månad - lite djupare

Det är inte så troligt att allt är svart eller vitt, att vi antingen är sårbara eller inte alls. Det hela är mer som ett spektrum. Man har några delar av det i sitt liv, antingen på vissa områden (kanske på fritiden med sina bästa vänner) eller vid vissa tillfällen (kanske vid olika högtider eller speciella händelser). Det finns olika sätt att vara sårbar på, och det finns olika delar som man tycker är extra jobbigt. Vissa personer kanske man inte alls har svårt att vara sårbar för och visa upp sitt rätta jag, medan man i andra situationer lägger locket på.

Det finns något som kallas för Enneagram, en slags kategorisering för att se vilken "typ" av personlighet man har, och varför man kanske agerar som man gör i vissa situationer. Det finns enligt detta nio olika kategorier och genom att svara på frågorna nedan kan du se vilket nummer du passar in mest på, och numret överensstämmer med vilken Enneagram-typ du är. Annars finns det ett gratistest man kan göra (på engelska), för att få en djupare utvärdering av detta, och det finns en hel del information och hänvisningar. Det här är bara om man vill fördjupa sig, och du hittar till sidan genom denna länk: http://www.eclecticenergies.com/enneagram/test.php

Stilla ditt sinne, placera ena eller bägge händerna på hjärtat och fundera över vilken av dessa nio påståenden som känns mest som "du".

Vad känns svårast med att visa mig sårbar?

1. Att bli sedd i min ofullkomlighet; att andra ser att jag inte är perfekt
2. Att säga vad jag behöver och visa detta, trots att jag kanske sårar andra
3. Att visa mitt rätta jag, hela jag, och vem jag är innerst inne
4. Att jag så gärna vill känna tillhörighet till en grupp, samhörighet med andra, men känner mig utanför
5. Att visa mina känslor för andra, våga älska någon annan
6. Att våga ta emot stöd och hjälp från andra och våga lita på andra
7. Att visa mina svarta, mörka tankar, och inte alltid bara visa upp en glad fasad
8. Att känna mig hjälplös och utom kontroll
9. Att våga stå upp för mig själv

Det kan vara så att man tycker att man känner igen sig i alla dessa nio punkter, men om man verkligen lyssnar till sin IW så är det en av dessa som kommer att sticka ut. En som känns svårast. Det är ditt nummer på Enneagram, och det är kring detta du kan koncentrera dig lite extra på denna månad.
Det är dock viktigt att veta att man inte kan, och inte heller bör, visa hela sig själv för alla man känner. Det finns människor i din omgivning som inte alls är på samma nivå, och som faktiskt aldrig kommer att vara det, hur mycket man än önskar... Att försöka få dessa att öppna sig eller att öppna sig för dem blir bara fel. Vi kan ta reda på vilka människor du vågar öppna upp dig för i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar