torsdag 22 augusti 2013

Sårbarhetens månad - ännu djupare

I förra inlägget skrev jag att vi skulle ta reda på vilka vi vågar vara sårbara mot. Detta kan man göra genom att ta reda på vilka som finns i våra Loverings.

Detta Loverings-schema är utarbetat av Christine Arylo, och jag lärde mig om detta när jag deltog i kursen Choosing me before we, en 40-dagars kurs av och med Christine Arylo och Christine Hassler som man kan göra online.

Denna månad är den sista i den kurs jag gick förra året och som jag bloggat om i år. Jag har funderat på olika sätt att fortsätta skriva mer om det jag lärt mig sedan jag första gången kom i kontakt med Inner Mean Girl Reform School. Det finns ju så mycket spännande att berätta om! Jag har inte bestämt mig om jag ska fortsätta som hittills med ett tema per månad. Vi får se hur det blir, och jag kommer låta min IW styra när det blir dags att besluta i detta. Men en idé är att tillsammans med er göra en 40-dagarskurs. Skulle vara kul att veta vad ni tycker. Kommentera nedan eller maila mig på yrla.g@live.se

Så, tillbaka till detta med Love-rings. Hur tar vi nu reda på detta? Jo, ta fram ett stort papper och några pennor. Gör det så inspirerande som möjligt med tuschpennor eller färgkritor.
Först gör du ett hjärta i mitten där du skriver ditt namn. Sedan gör du en cirkel runt detta. Omkring denna gör du ytterligare en cirkel osv tills du har fyra ringar med hjärtat i centrum. I hjärtat skriver du ditt namn. I första ringen skriver du Själsfamiljen i andra Glada gänget, i tredje Tillgivna bekanta och i sista Ursprungliga vänner.

Sedan tar du fram ett till papper, och på detta skriver du ner alla du känner och som du har i ditt liv... Jo, du hörde rätt, alla!. Det vill säga: släktingar, nära, kära, arbetskompisar, grannar, kurskamrater, barndomsvänner, de du kommer i kontakt med någon gång då och då, nya bekanta...alla.
När du gjort detta ska dessa kategoriseras och skrivas in i rätt ring, och det är här svårigheten kommer in. För bara för att det är din pappa så är det inte säkert att han hör hemma i din närmaste ring, och bara för att det är någon du bara träffar 2-3 gånger om året, så kanske det ändå är den person som du är allra mest förtrolig med och alltså ska vara i din närmaste ring. Släktskap ger inte automatiskt tillträde till din automatiska sfär. De måste förtjäna att få vara där!

Så här kategoriserar du alla du känner:
1. I hjärtat har du skrivit ditt namn. Det är ditt allra innersta, och där finns bara du och din IW, och hjärtat representerar ren kärlek.
2. I Själsfamiljen skriver du de personer som du delar ditt innersta med. Det är dina allra närmaste, som du låter se hela din själ, och som är lika öppna tillbaka mot dig. Du vet allt om dem och de vet allt om dig. De älskar dig för precis den du är, med alla dina fel och brister, och det är en ömsesidig respekt. Du vet att du alltid kan lita på dessa personer. Det kan vara en kompis eller kanske ett syskon. Kanske din mormor.
3. De personer som hör hemma i Glada gänget är de som du har roligt med. Du kanske går ut och festar med dem, och du blir glad av dem. Ni kanske kan prata mycket, men med dessa går man aldrig på djupet. De är trevliga vänner, men de är inga man vill eller kan vara förtrolig med. Om du försöker vara öppen med dessa, blir du besviken att de inte är öppna mot dig, eller inte kan hantera dina sårbara sidor.
4. Tillgivna bekanta. Dessa är sådana personer som du delar ett intresse med. Kanske träffas ni på fotbollsplanen när era barn tränar, ni är föräldrar till barn som går i samma klass, ni möts kanske på sykursen eller de är dina arbetskollegor. Eftersom ni har detta något gemensamt så umgås ni vid dessa tillfällen. Skulle barnet byta klass, eller du byta jobb, skulle denna vänskap upphöra då man inte har något gemensamt kvar. Personer i denna grupp skulle senare kunna byta ring, men bara om man har fått en djupare närhet till dem.
5. Alla i Den ursprungliga gruppen är sådana som du har haft något gemensamt med. Kanske var ni klasskompisar i grundskolan, eller det är någon du känner en tillhörighet med fast det var längesen ni sågs. Det kanske är dina föräldrar eller andra släktingar, men som du knappt umgås med och är inte på samma nivå med. Det kan vara någon som var i din Själsfamilj som barn, eller någon som alltid funnits i din närhet men som du inte pratar så mycket med.

Nu när du har kategoriserat alla du känner - kan du se något mönster? Kan det vara så att den eller de du tror måste vara i din närmaste grupp faktiskt kanske inte alls hör hemma där. Och kan det kanske vara så att han eller hon som du inte sett på väldigt länge hör hemma i Själsfamiljen. Det kanske är dags att återuppta den bekantskapen eller knyta nya kontakter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar