söndag 21 juli 2013

Invitationsmånaden - ännu djupare

Även om man har önskningar eller en utstakad plan för sådant man vill uppleva, så finns det alltid någon där i bakgrunden som kan titta fram när man minst anar det: ens IMG... Vi får försöka komma ihåg att hon bara dyker upp för att skydda oss när hon tycker att vi är ute på djupt vatten. Hon blir orolig om saker förändras och vill ju egentligen bara oss väl. Men saken är den att vi vill förändras. Vi vill utnyttja vår kapacitet och uppleva mer av det livet har att ge oss.
Så vad finns det då för hinder i vägen för oss mot dessa magiska invitationer? Vilka 'stora feta lögner' kan vår IMG försöka lura i oss?

Rädslan att bli bortstött eller få avslag
Du kan bli rädd för att inga inbjudningar ska komma till dig, eller rädd att få ett nej om du själv bjuder in någon. Den stora feta lögnen 'jag passar inte in' kanske träder fram med tankar som 'Om jag utsätter mig själv för detta kommer jag inse att jag är en som bara får vara utanför och titta på partyt på håll utan att själv få delta...' Den här lögnen har så många olika sidor - för nu när vi arbetat med oss själva och lärt oss förstå vikten av att älska oss själva och vår egen förmåga, så kan det hända att ens IMG vänder på detta och tänker 'jag är verkligen en speciell person' och gör oss förmer än andra. Saken är den att du är en väldigt speciell och unik person - och du skall också ära det som är du - men isolera dig inte, för då kommer du missa alla invitationer som väntar på dig. Känn dig älskad av dina nära och kära. Börja samla bevis för hur mycket du passar in, om du känner dig utanför, och glöm inte att notera när mirakel sker!

Rädslan att inte veta hur man ska säga nej
Det kan också vara så att man är rädd att få för många inbjudningar. Man kan känna att man måste ställa upp på allt som öppnar sig för en trots att orken och lusten kanske inte finns där. 'Om jag säger nej kommer de inte tycka om mig' eller 'Om jag tackar nej är jag en dålig person'.
Om dessa feta lögner börjar visa sig är det dags att lära sig sätta upp gränser för sig själv och lära sig säga nej på ett bra sätt. Om du inte vet vad du vill, svara "tack vad trevlig, jag hör av mig när jag kollat kalendern/med barnen/med min chef" eller "tack så mycket för inbjudan, låt mig mig sova på saken, så återkommer jag i morgon".
Saken är den att vi kvinnor har ett problem med att tacka ja till saker som vi inte egentligen vill eller hinner med bara för att man "borde". Vi stressar upp oss själva och tröttar ut oss. Och om du bara känner att du inte vill eller kan men inte har någon bra förklaring att ge, så tänk på dessa ord som jag lärde mig från Oprah Winfrey för många år sedan: Ordet nej är en hel mening.

Att få en inbjudan och att tacka ja till den är två helt skilda saker. När du lyssnar till din IW vet du vad du ska tacka ja eller nej till. Ibland behöver man fundera på saken, så tillåt dig göra det innan du svarar. När du säger nej till de invitationerna som inte är menade för dig, öppnar du upp för andra och bättre saker att komma till dig. Du har absolut styrkan att säga nej utan att få dåligt samvete. Och det innebär också att när någon säger "tack för inbjudan, men jag kan inte komma" så tar du inte det personligt.

Lägg märke till när du pushar och försöker få saker att hända. Släpp då genast taget och låt saker komma till dig istället!
När du känner dig blockerad och rådvill eller kanske förhalar saker. Ta dig då en funderare och försök komma underfund med vad din IMG försöker skydda dig från.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar