söndag 9 juni 2013

Tillitsmånaden - lite djupare

Att lära sig att lita på ens IW och på att allt kommer att utlöpa väl för en själv är inte så lätt. Det kommer ofta upp tvivel som ibland kan vara svåra att skaka av sig. Då gäller det att ha något att ta till, som jag förklarade lite om sist. Att stanna upp och säga till sig själv "Universum konspirerar i min favör" eller "Jag känner tillit" är ett sätt att bryta en ond cirkel. Och bara att man kommer på sig själv med att ha negativa tankar är ju faktiskt ett första steg att kunna göra något åt det.

Vilka lögner ("big fat lies) har du om tillit till andra personer? Försöker din IMG intala dig saker som "hela världen är emot mig", "Jag hittar aldrig den rätte", "Du kan inte lita på män" eller kanske "Du kan inte lita på kvinnor - i alla fall inte de som är smala, vackra och smarta..."

Vad säger din IMG om tilliten till dig själv; den allra viktigaste relationen i ditt liv? Hur mycket litar du egentligen på dig själv?

Tillit kan man inte riktig se eller alltid översätta i ord - men man kan känna det i kroppen. För det enda sättet att känna tillit är att uppleva det.

Övning i tillitsbyggande
Ta ett djupt andetag, stilla dig, och ställ nedanstående frågor en i taget. Fundera inte så länge, utan skriv ner det första du kommer att tänka på.

1. Jag förstår att jag inte har litat på universum angående...
Och konsekvensen av detta är...

2. Jag förstår att jag inte har litat på (person X) angående...
Och konsekvensen av detta är...

3. Jag förstår att jag inte har litat på mig själv angående...
Och konsekvensen av detta är...

4. Om du kunde lita på  allt under punkterna 1, 2 och 3 - vad vore då skillnaden i ditt liv?

När du skrivit ner svaren på fråga 4 blundar du, tar ett djupt andetag, sätter ena eller bägge händerna mot hjärtat och känner efter hur tillit känns. Säg det högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar